نوشته شده در 19 شهریور 1399، ساعت 07:16

کلید واژه آموزش متوسطه

خلاصه مطلب

رهیافتی ترکیبی در ارزشیابی کیفیت بروندادها و پیامدهای مدارس مجری برنامه تعالی مدیریت مدرسه

چکیده:

ارزشیابی پیامدها، مهمترین مولفه‌ای است که می‌تواند کیفیت هر نظام، برنامه یا عملکرد را نمایان سازد. پژوهش حاضر با هدف، ارزشیابی کیفیت بروندادها و پیامدهای اجرای "برنامه تعالی مدیریت مدرسه" در مدارس دخترانه دوره دوم متوسطه ناحیه 4 کرج انجام شد. مطالعه در دو بخش کیفی و کمّی ‌انجام‌گردید. در بخش کیفی به منظور شناسایی و طبقه‌بندی نشانگرها، ملاک‌ها و معیارهای قضاوت، از سه منبع الف) دیدگاه متخصصان حوزه آموزش متوسطه و ارزشیابی آموزشی، ب) اسناد و مدارک فرادستی سازمان آموزش و پرورش و ج) متون پژوهشی موجود و مرتبط، استفاده گردید و در مجموع 34 نشانگر، 7 ملاک و 12 معیار قضاوت مبتنی بر آراء متخصصان، شناسایی و طبقه‌بندی‌گردید. در بخش کمّی، داده‌ها با استفاده از سه پرسشنامه محقق‌ساخته «دانش‌آموزان»، «دبیران»، و «مدیران و معاونین» گردآوری گردید. روایی محتوایی پرسشنامه‌ها با استفاده از نظرات استادان حوزه ارزشیابی بررسی و تایید شد. به منظور برآورد پایایی، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شدکه در هر سه پرسشنامه از میزان قابل قبولی برخوردار بود. به‌علت محدود بودن زیرجامعه مدیران و معاونین، تمامی ‌مدیران و معاونین جامعه هدف (33نفر)، مورد مطالعه قرار گرفت در زیرجامعه دبیران و هنرجویان نیز با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای با انتساب متناسب 46 دبیر و 636 دانش‌آموز از بین مدارس برخوردار‌، نیمه برخوردار و کم‌برخوردار انتخاب شد. نتایج حاکی از آن‌است که کیفیت برونداد و پیامدهای مدارس مجری برنامه تعالی مدیریت مدرسه، در سطح نسبتاً نامطلوبی قرار دارد. به‌منظور زمینه‌سازی برای بهبود، پیشنهادهایی متناسب با ساختار، امکانات و شرایط فعلی آموزش و پرورش ارائه گردید.

خلاصه ماشینی:

سؤال چهارم پژوهش : به طور کلی ، بروندادها و پیامـدهای اجـرای برنامـۀ تعـالی مـدیریت مدارس دخترانه دورة دوم متوسطه از چه میزان مطلوبیت برخوردار است ؟ جدول ١١: نتایج کلی ارزشیابی کیفیت بروندادها و پیامدهای اجرای برنامۀ تعالی مدیریت مدارس (رجوع شود به تصویر صفحه) نگاهی به نتایج به دست آمده در جدول ١١ نشان می دهد که در بخش «برونداد» (متشکل از سه ملاک )، و(دوازده نشانگر) با کسب میانگین «١/٨٠» در سـطح «نسـبتا نـامطلوب » ارزشـیابی می شود. بررسی نتایج حاصل از ارزشیابی ملاک های مربوط به بخش پیامد شامل دانش تولیـد شـده توسط معلمان و کارکنان ، ارتقاء پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ، ارتقاء دغدغه مندی درذینفعـان برای بهبود کیفیت مدرسه و زمینه سازی برای ترویج شعائر دینی و معنوی نتایج زیـر بـه دسـت آمد: کیفیت پیامدهای ناشی از اجرای «برنامۀ تعالی مدیریت مدرسه (EFQM)» در مـدارس کـم برخوردار با احتساب میانگین «١/٧٤» نسـبت نـامطلوب ، مـدارس نیمـه برخـوردار بـا احتسـاب میانگین «١/٩٥» نسبتا نـامطلوب و مـدارس برخـوردار بـا احتسـاب میـانگین ١/٨٨ نیـز نسـبتا نامطلوب ارزشیابی شد.

faen

کلیدواژه ها:

ارزشیابی برونداد ، برنامه تعالی مدیریت مدرسه ، ارزشیابی پیامد ، کیفیت ، آموزش متوسط

کلید واژه آموزش متوسطه

ویراستار مدرسه
19 شهریور 1399، ساعت 07:16۲۰ دقیقه مطالعه
خلاصه مطلب

رهیافتی ترکیبی در ارزشیابی کیفیت بروندادها و پیامدهای مدارس مجری برنامه تعالی مدیریت مدرسه

چکیده:

ارزشیابی پیامدها، مهمترین مولفه‌ای است که می‌تواند کیفیت هر نظام، برنامه یا عملکرد را نمایان سازد. پژوهش حاضر با هدف، ارزشیابی کیفیت بروندادها و پیامدهای اجرای "برنامه تعالی مدیریت مدرسه" در مدارس دخترانه دوره دوم متوسطه ناحیه 4 کرج انجام شد. مطالعه در دو بخش کیفی و کمّی ‌انجام‌گردید. در بخش کیفی به منظور شناسایی و طبقه‌بندی نشانگرها، ملاک‌ها و معیارهای قضاوت، از سه منبع الف) دیدگاه متخصصان حوزه آموزش متوسطه و ارزشیابی آموزشی، ب) اسناد و مدارک فرادستی سازمان آموزش و پرورش و ج) متون پژوهشی موجود و مرتبط، استفاده گردید و در مجموع 34 نشانگر، 7 ملاک و 12 معیار قضاوت مبتنی بر آراء متخصصان، شناسایی و طبقه‌بندی‌گردید. در بخش کمّی، داده‌ها با استفاده از سه پرسشنامه محقق‌ساخته «دانش‌آموزان»، «دبیران»، و «مدیران و معاونین» گردآوری گردید. روایی محتوایی پرسشنامه‌ها با استفاده از نظرات استادان حوزه ارزشیابی بررسی و تایید شد. به منظور برآورد پایایی، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شدکه در هر سه پرسشنامه از میزان قابل قبولی برخوردار بود. به‌علت محدود بودن زیرجامعه مدیران و معاونین، تمامی ‌مدیران و معاونین جامعه هدف (33نفر)، مورد مطالعه قرار گرفت در زیرجامعه دبیران و هنرجویان نیز با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای با انتساب متناسب 46 دبیر و 636 دانش‌آموز از بین مدارس برخوردار‌، نیمه برخوردار و کم‌برخوردار انتخاب شد. نتایج حاکی از آن‌است که کیفیت برونداد و پیامدهای مدارس مجری برنامه تعالی مدیریت مدرسه، در سطح نسبتاً نامطلوبی قرار دارد. به‌منظور زمینه‌سازی برای بهبود، پیشنهادهایی متناسب با ساختار، امکانات و شرایط فعلی آموزش و پرورش ارائه گردید.

خلاصه ماشینی:

سؤال چهارم پژوهش : به طور کلی ، بروندادها و پیامـدهای اجـرای برنامـۀ تعـالی مـدیریت مدارس دخترانه دورة دوم متوسطه از چه میزان مطلوبیت برخوردار است ؟ جدول ١١: نتایج کلی ارزشیابی کیفیت بروندادها و پیامدهای اجرای برنامۀ تعالی مدیریت مدارس (رجوع شود به تصویر صفحه) نگاهی به نتایج به دست آمده در جدول ١١ نشان می دهد که در بخش «برونداد» (متشکل از سه ملاک )، و(دوازده نشانگر) با کسب میانگین «١/٨٠» در سـطح «نسـبتا نـامطلوب » ارزشـیابی می شود. بررسی نتایج حاصل از ارزشیابی ملاک های مربوط به بخش پیامد شامل دانش تولیـد شـده توسط معلمان و کارکنان ، ارتقاء پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ، ارتقاء دغدغه مندی درذینفعـان برای بهبود کیفیت مدرسه و زمینه سازی برای ترویج شعائر دینی و معنوی نتایج زیـر بـه دسـت آمد: کیفیت پیامدهای ناشی از اجرای «برنامۀ تعالی مدیریت مدرسه (EFQM)» در مـدارس کـم برخوردار با احتساب میانگین «١/٧٤» نسـبت نـامطلوب ، مـدارس نیمـه برخـوردار بـا احتسـاب میانگین «١/٩٥» نسبتا نـامطلوب و مـدارس برخـوردار بـا احتسـاب میـانگین ١/٨٨ نیـز نسـبتا نامطلوب ارزشیابی شد.

faen

کلیدواژه ها:

ارزشیابی برونداد ، برنامه تعالی مدیریت مدرسه ، ارزشیابی پیامد ، کیفیت ، آموزش متوسط